Způsoby komunikace se mění
S explozí sociálních sítí lidé začali letmo sdílet informace mezi přáteli a rodinami, a to i z nejvzdálenějších koutů Země. Díky rozšíření kvalitního internetu si mohou odkudkoliv nejen posílat zprávy, sdílet fotografie, využívat chat, ale rovnou si zavolat a dokonce i zrealizovat videohovor.
Unified Communications zahrnuje komunikační prostředky a aplikace, které přináší do firemního prostředí sadu nástrojů pro firemní komunikaci a sdílení informací mezi zákazníky, dodavateli, partnery i zaměstnanci, a to „odkudkoliv“. V podnikové sféře není možno zpřístupnit interní komunikaci vůči celému světu tak, jak jsme zvyklí ze soukromé komunikace na sociálních sítích a veřejných komunikačních platformách, a to z důvodu bezpečnosti, spolehlivosti a efektivity pro firemní prostředí. Nicméně forma komunikace i uživatelské rozhraní je velmi podobné, ale navíc přináší konformitu s podnikovými procesy a možnost řízení, správy a dohledu nad informacemi poskytovanými konkrétním uživatelům, bez čehož se firemní prostředí neobejde.
Efektivní komunikace je v prvé řadě o podnikové kultuře, teprve pak o technologii
Pracovní náplní řady zaměstnanců je získávání, zpracování a poskytování informací. S informacemi však pracují nejen jednotlivci, ale celé pracovní skupiny a rozsáhlé týmy. Firmy potřebují efektivně propojit své zákazníky, dodavatele, partnery i zaměstnance na zdroje těchto informací. Firmy si tak vytvářejí pracovní a obchodní procesy, které se tak stávají páteří jejich businessu. Navíc lidé dnes již nejsou vázáni ke konkrétnímu pracovnímu stolu, ke konkrétní lokalitě. O to víc potřebují mít zajištěn přístup k těmto informacím z libovolného místa i zařízení – jednoduše řečeno „odkudkoliv“.
Adopce nástrojů Unified Communications ve firemním prostředí je tedy spíše obrazem podnikové kultury, toho jak společnosti přistupují ke sdílení informací a vzájemné komunikaci, a to jak mezi interními zaměstnanci a partnery, tak i zákazníky či dodavateli. Firemní kultura odráží i to, jak jsou uživatelé zvyklí komunikovat, jakými prostředky (pevný telefon, mobilní telefon, e-mail, fax, SMS, chat, video, vícestranné konference). V případě, že jsem na poradě, pravděpodobně nemohu přijmout telefonní hovor, ale textová zpráva v rámci rozhraní IM (Instant Messaging) mne nevyruší. Naopak si sám při poradě mohu krátkou IM zprávou vyžádat chybějící data, která jsou zcela klíčová pro zásadní rozhodnutí porady. Příchozí hovor tedy nemusí končit v hlasové schránce s oznámením „Po zaznění tónu nechte vzkaz ..“, neboť volající již dopředu vidí můj stav a preferované komunikační kanály a na základě urgentnosti může zvážit, jaký komunikační kanál zvolí. Ani agilní přístup nebývá všelékem na zaplněné hlasové schránky a nepřijaté hovory. Při vyřizování zanechaných vzkazů hovory zase často končí v hlasové schránce nebo jako nepřijaté hovory, a tak začíná komunikační Ping Pong. Výsledkem je ztráta efektivity nebo nedostatek akceschopnosti. To vede ke ztrátě času a možná i zakázek… To už pak není způsobeno chybějícím úsilím, ale technologií, kterou jste nuceni používat. Moderní Unified Communications technologie poskytují nástroje pro komunikaci „odkudkoliv“ z libovolných zařízení a navíc preferovaným komunikačním prostředkem v závislosti na individuálních preferencích každého uživatele.
Unified Communications je technologie, která umožňuje efektivní komunikaci
Kvalitní interní i externí podniková komunikace umožní vašim zaměstnancům zvýšit jejich produktivitu práce, což okamžitě přispěje ke zvýšení efektivity vašeho podnikání. Obvykle se to odráží zejména ve zvýšení kvality zákaznického servisu, který je podle všech studií klíčový pro zvýšení loajality zákazníků a zásadní měrou se podílí na posílení dobrého jména vaší firmy.
Při adopci UC technologií je nejdůležitějším momentem zcela porozumět specifickým podnikovým procesům, individuální firemní kultuře, požadavkům zákazníků a obchodním cílům. Teprve pak je možné vybírat komunikační nástroje z UC platformy, které se pro danou společnost skutečně hodí a umožní uživatelům zavést efektivní nástroje pro dennodenní komunikaci. Pokud tyto nástroje nejsou v souladu s podnikovou kulturou, jejich efektivní využití bude obtížné.
Při adopci UC technologií by se mělo jednat spíše o evoluci než revoluci v podnikové infrastruktuře i kultuře podnikové komunikace. Projekty založené na postupné evoluci komunikační infrastruktury jsou tou nejbezpečnější cestou při přechodu z rigidní komunikační infrastruktury k moderní UC platformě.
Na trhu je celá řada UC technologií, které přispívají ke zvýšení kvality podnikových komunikací. Řada výrobců proklamuje jejich univerzalitu. Ve skutečnosti neexistuje zcela univerzální UC platforma, spíše naopak tyto UC nástroje jsou velmi poplatné specializaci svého výrobce.
Jak zvolit vhodnou Unified Communications platformu
Atlantis se pohybuje na poli podnikových komunikací od roku 1994 a ve svém portfoliu má několik UC platforem, které byly pečlivě vybrány tak, aby uspokojily různé požadavky našich zákazníků. Zkušenosti jsme tedy získávali od úplných počátků éry UC.
Řada výrobců pohybujících se na světovém trhu přidala přívlastek „UC“ jen jako moderní název svých technologií, které nahrazují zastaralé přívlastky „VoIP“ či „konvergované technologie“, ale ve skutečnosti se nejedná o ucelené Unified Communications platformy.
Ve výčtu UC platforem nelze opomenout globální výrobce, kteří vyrábí široké portfolio produktů od síťových komponent, přes datová úložiště, servery, bezpečnostní řešení, kamerové systémy, až po UC platformy. Tito výrobci se snaží své zákazníky uspokojit šíří portfolia, ale vesměs se jedná o zcela proprietární řešení, která jen v malé míře podporují interoperabilitu se zbytkem světa. Tato řešení poměrně dramaticky zvyšují náklady spojené s vlastnictvím (TCO), jelikož neumožňují snadno integrovat komponenty třetích stran a vyžadují udržování nejen UC platformy, ale například i síťové infrastruktury výhradně na jedné technologii (tzv. „Network Centric“).
Další skupinou výrobců UC platforem jsou tzv. „Desktop Centric“ platformy vycházející z integrace nástrojů UC do prostředí stolních počítačů a případně mobilních zařízení, ale v menší míře se zaměřují na integraci rozsáhlých funkcí klasických podnikových telefonních platforem.
Unified Communications platforma by měla být zaměřena na komunikační návyky uživatelů a ty dále rozvíjet v souladu s podnikovou kulturou. Tyto nástroje by tedy měly být „User Centric“ – zaměřené na uživatele nebo ještě lépe „Customer Centric“ – zaměřené na zákazníky, tak by rozvíjely kvalitu a efektivitu podnikové komunikace vedoucí ke zvýšení efektivity podnikání a konkurenceschopnosti.
Nicméně většina předních poradenských firem se shoduje na tom, že na světě neexistuje žádný výrobce, který by byl schopen v oblasti Unified Communications uspokojit sám jen svými produkty všechny požadavky zákazníků. Pro uspokojení všech požadavků zákazníků je tedy potřeba integrovat ty nejlepší komponenty od specializovaných výrobců, kteří se soustřeďují na konkrétní oblasti UC.
Co Unified Communications přináší
UC přináší přirozený způsob komunikace a snadné použití charakterizované intuitivním a ergonomickým uživatelským rozhraním
- Flexibilita ve volbě komunikačních médií
- Sjednocené uživatelské rozhraní
Mobilita
- Kdykoliv
- Odkudkoliv
- Z jakéhokoliv zařízení
Fix-mobilní konvergence (FMC)
- Koncept jednoho čísla
- Pokrokové podnikové telefonní služby na mobilním terminálu
- Hand-over Wi-Fi/GSM
Napojení na podnikové procesy
- Redukce počtu podnikových aplikací, které musí uživatel projít, aby získal požadovanou informaci
- Integrace komunikačních systémů do podnikových informačních systémů (LoB, CRM, ERP, kontaktní centra, znalostní báze, SharePoint, ..)
- Výsledkem jsou jednodušší podnikové procesy a rychlejší reakce na požadavky zákazníků vedoucí k lepšímu uspokojení potřeb zákazníků
Multimédia a spolupráce ve skupinách
- Virtuální schůzky a konferenční místnosti
- Nástroje pro týmovou spolupráci
- Adopce HD videa
- Sdílení dokumentů a plochy
- Instant Messaging
- Rozpoznání řeči