Způsoby komunikace se mění
Pojem „telefonie“ zahrnuje širokou paletu komunikačních technologií, nástrojů a řešení. Od založení atlantisu v roce 1994 došlo k několika generačním vlnám v evoluci telefonie. V první vlně došlo k náhradě analogových a hybridních ústředen ústřednami digitálními. Vzápětí bylo zřejmé, že datové a telefonní služby spolu významně souvisí a ISDN technologie na sebe nenechaly dlouho čekat. Nicméně revoluce v IP sítích zasáhla i telefonii a ISDN technologie měly vážnou konkurenci. Tak se zahájila éra IP telefonie. Na telefonii však měly vliv i další technologické revoluce, a to zejména mobilní komunikace. Tím výčet nekončí, dnešní doba je ovlivněna novými fenomény – jednak využitím videa a elektronickými komunikacemi (e-mailem, on-line komunikacemi, sociálními sítěmi apod.). Hlavní charakteristikou těchto moderních komunikačních nástrojů je jejich pestrost a využití více komunikačních kanálů různých forem zároveň (telefonní hovor, SMS, chat, e-mail, sociální sítě, video,…) a navíc jejich využití na mnoha zařízeních (pevný telefon, mobilní telefon, PC, tablet, herní konzole, TV ..).
Nicméně komunikační návyky uživatelů jsou poměrně konzervativní. Pro mnoho z nás bude určitě překvapením, že z celkového počtu nově prodaných telefonních linek podnikových komunikačních systémů je cca 80% analogových nebo digitálních a jen 20% ryze IP. Ryzí IP telefonie totiž není synonymem pro moderní telefonní systém. Moderní telefonní systém musí podporovat více technologií než jen IP. IP telefonie umožní řadu scénářů, které s klasickým analogovým nebo digitálním telefonem možné nejsou, ale i klasické digitální telefony mají své opodstatnění a uplatnění. Uvažme například výrobní závody, které nejsou vybaveny strukturovanou kabeláží a aktivními prvky, ale telefon je pro provoz nezbytný. Dalším případem mohou být hotely, kde je rozhodující ekonomická návratnost nebo hotelový standard vyžaduje specializované hotelové telefony, které též nejsou „IP“. Špičkoví výrobci telefonních systémů poskytují IP i digitální terminály, mezi nimiž není žádný funkční rozdíl, ani rozdíl v designu, pouze se liší formou připojení – prostřednictvím počítačové sítě nebo prostřednictvím metalického páru. Moderní komunikační systémy se tedy nedělí podle přívlastku „IP“, to by bylo příliš málo. Moderní komunikační systémy podporují co nejširší škálu terminálů:
- Softwarové telefony
- Bezdrátové terminály Wi-Fi
- Bezdrátové terminály DECT
- Video telefony
- Analogové terminály
- Digitální terminály
- IP terminály
Integrace s podnikovými procesy
Dalším aspektem moderních komunikačních systémů je jejich snadná integrace s podnikovými aplikacemi, adresářovými službami a dostupnost nástrojů pro Unified Communications včetně adopce Videa a nástrojů pro týmovou komunikaci a spolupráci.
Podpora otevřených průmyslových standardů
Pro udržení nízkých nákladů spojených s vlastnictvím komunikačního systému je nezbytná jeho interoperabilita s produkty třetích stran. Zárukou této interoperability je podpora otevřených průmyslových standardů a jejich preference před využitím proprietárních technologií a produktů. Vhodným příkladem je možnost nasazení zcela integrovaného řešení pro podnikovou komunikaci, založeného na těch nejlepších produktech daných specializací, zahrnující použití různých komunikačních platforem od různých výrobců:
- Videokonferenční řešení pro osobní video komunikaci (a/nebo Skype)
- Videokonferenční řešení pro jednací místnosti
- Telepresence/Realpresence
- Microsoft Lync, včetně možnosti dodávky specializovaných terminálů pro tuto platformu
- IBM Sametime
- atd.
Použití moderních terminálů
Soukromě dnes lidé často používají mnohem sofistikovanější komunikační prostředky, než mají mnohdy dostupné v podnicích. Moderní komunikační systém tedy musí bezpečně využívat podnikových aplikací pro týmovou spolupráci a komunikaci též na moderních zařízeních, jako jsou chytré telefony, tablety, a umožnit tak snadno komunikovat odkudkoliv. Navíc stále aktuálnější je práce z malých poboček či domácích pracovišť. Komunikační systém tedy musí zajistit dostupnost služeb ze vzdáleného pracoviště s využitím běžné přípojky do Internetu při udržení vysokých bezpečnostních standardů.
Centralizovaná versus distribuovaná architektura telefonie
Telefonie je globální. Sítě operátorů spojují celý svět. Architektura podnikové telefonie by měla být taková, jaká je topologie podniku – zda se jedná o jedinou budovu, kampus nebo centrálu se sítí poboček. Též záleží na stávajících technologiích použitých v jednotlivých lokalitách podniku, na míře ochrany již vynaložených investic do těchto technologií, na požadavcích na autonomii jednotlivých lokalit, na požadavku na geografickou redundanci a zejména i na dostupnost a ekonomickou návratnost konektivity mezi lokalitami. Moderní komunikační systém by tedy měl podporovat nejen centralizovanou architekturu, ale měl by též umožnit distribuovanou architekturu se zcela autonomními uzly sítě, které nevyžadují dedikovanou datovou konektivitu mezi těmito uzly. Pokud uvážíme například potravinářský podnik s obchodní a logistickou centrálou a několika výrobními závody geograficky vzdálenými, jež nepotřebují robustní lokální počítačovou síť v každém provozu, pak je distribuovaná architektura optimální. Autonomní komunikační uzel v každém výrobním závodě zajistí 100% autonomii, ale zároveň umožní jednotnou komunikaci s centrálou a ostatními lokalitami přesně tak, jako by byla nasazena telefonie s jediným centrálním uzlem. Pokud se výrobní provozy v jednotlivých lokalitách postupně zmodernizují, pak lokální komunikační uzel může plnit roli primárního nebo záložního hovorového serveru (hovorový server v centrále je pak analogicky záložním nebo primárním hovorovým serverem), čímž je zajištěna 100% autonomie i v případě výpadku konektivity do centrály. Distribuovaná architektura umožňuje nasadit tento koncept nejen v režimu primární server – záložní server, ale v režimu s N uzly, přičemž ani jeden uzel není „řídící“, jelikož všechny uzle sítě jsou rovnocenné a mohou plnit roli „primárního“ serveru.
Evoluce místo revoluce
Řada společností využívá telekomunikační zařízení běžně více jak 8 let. Pro to, aby i tito zákazníci mohli dostatečně ochránit již vynaložené investice, je zapotřebí v co největší míře podporovat zpětnou kompatibilitu terminálů a aplikací. Moderní komunikační systémy by neměly znamenat revoluci v IT, ale měly by umožnit v co největší míře evoluční přístup. Evoluční přístup je zárukou nejen ochrany již vynaložených investic, ale je i předpokladem pro snížení celkových nákladů na vlastnictví (TCO), aniž by tím došlo k zastarání dostupných komunikačních služeb a nástrojů.
Jinak USA, jinak Evropa
Aby byl výčet hlavních aspektů telefonie pestrý, je potřeba zmínit i komunikační návyky lidí v různých končinách světa, což se odráží i na telefonních službách a funkcích. Například ve Spojených státech je jednou z nejdůležitějších funkcí automatická spojovatelka IVR (Interactive Voice Response), hlasová pošta, a tím pádem i Unified Messaging obecně. V Evropě jsou komunikační návyky rozdílné. Málo kdo má aktivovanou hlasovou schránku a aktivně odpovídá na zanechané vzkazy. V Evropě stačí nepřijatý hovor. Tím pádem propracovaný systém hlasové pošty včetně předčítání e-mailů v angličtině není pro českého zákazníka nijak důležitý. Komunikační systémy jsou tedy poplatné zemi a prostředí, kde jsou vyvíjeny, a tomu pak odpovídá výběr a skladba dalších telefonních služeb a funkcí.
Co telefonii ovlivňuje: Globální ekonomické a technologické vlivy
Globální ekonomické vlivy
- Cena je dnes klíčovým faktorem při rozhodování více než kdykoliv předtím
- ICT průmysl pokračuje v procesu konsolidace (řada výrobců komunikačních technologií stagnuje a pak formou akvizic zaniká)
- Lidé používají mnohem sofistikovanější vlastní komunikační prostředky, než mají mnohdy dostupné v podnicích
Technologické vlivy
- SIP protokol umožňuje konsolidaci komunikační infrastruktury a interoperabilitu komunikačních zařízení různých výrobců
- Virtualizace a Cloud Computing
- Video konference a snadno dostupné aplikace pro vzájemnou komunikaci a spolupráci v týmech vzbuzují zájem o využití jednotné podnikové UC platformy